Εδώ και εβδομάδες, κάποιος ισχυρίζεται πως έχει στηθεί έξω απ’ τα γραφεία της Rockstar και την παρακολουθεί. Υποστηρίζει πως έχει στήσει εξοπλισμό για να μετράει τη μεταβολή του ήχου και του οξυγόνου έξω απ’ το κτίριο. Λέει πως μετράει τις γόπες που κάπνισαν οι άνθρωποι που φτιάχνουν το Grand Theft Auto VI.
Η κυκλοφορία του πολυαναμενόμενου βιντεοπαιχνιδιού, που ετοιμάζεται για τις 19 Νοεμβρίου, έχει πάρει πρωτοφανείς διαστάσεις. Η αναμονή για το Grand Theft Auto VI έχει εξελιχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα φαινόμενα στην ιστορία της ψυχαγωγίας.
Εξάλλου, το τελευταίο διάστημα, τα γραφεία της εταιρείας στο Εδιμβούργο έχουν μετατραπεί σε ένα ιδιότυπο «σημείο μηδέν» για μια σειρά από πρωτόγνωρα περιστατικά, που κινούνται μεταξύ σουρεαλισμού και ανησυχητικής κατασκοπείας.
«Αν ισχυρίζεσαι κάθε δεύτερη μέρα ότι έρχεται το trailer, κάποια στιγμή νομοτελειακά θα πέσεις μέσα.»
Κάποιοι έχουν προσπαθήσει κατά καιρούς να μπουν στα γραφεία της εταιρείας, άλλοι επιχειρούν να πλησιάσουν εργαζόμενους για να αντλήσουν έστω και μια λέξη για το Grand Theft Auto VI. Αυτά, ενώ η εταιρεία έχει ήδη γίνει στόχος κυβερνοεπιθέσεων και εκβιασμών.
Όμως, ένας χρήστης του Reddit με το όνομα Then-Pomegranate-625 αποφάσισε να πάει σε νέο επίπεδο.
Σε μια σειρά από αναρτήσεις στο subreddit r/GTA6unmoderated, περιέγραψε με εξαντλητική λεπτομέρεια την υποτιθέμενη προσπάθειά του να ανιχνεύσει σημάδια ζωής γύρω από το κτίριο, επιστρατεύοντας -όπως ισχυρίζεται- μεθόδους που θυμίζουν σινεμά κατασκοπείας.
Στο δικό του αφήγημα, κάθε μικρή μεταβολή στο περιβάλλον αποτελούσε ένδειξη εσωτερικής προόδου στην ανάπτυξη του παιχνιδιού.
Πρόκειται για κάποιου είδους σάτιρα; Για προσπάθεια εκμετάλλευσης του hype με στόχο την προσωπική προβολή; Είναι είναι κάποιου άλλου είδους προσέγγιση; Σε κάθε περίπτωση, η υπόθεση, την οποία αναπαρήγαγαν μεγάλα ΜΜΕ, φέρνει στο προσκήνιο θέματα σχετικά με την ασφάλεια, την εργασιακή πίεση και τις γενικότερες συνθήκες που επικρατούν στη σύγχρονη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών.
Από τα ντεσιμπέλ στις σόλες των παπουτσιών

Αρχικά, ο χρήστης ισχυρίστηκε ότι τοποθέτησε μικρόφωνα και καταγραφείς ντεσιμπέλ κοντά στα παράθυρα της Rockstar, επιχειρώντας να μετρήσει τα επίπεδα θορύβου στις αίθουσες συσκέψεων. Στόχος του; Να προβλέψει αν επίκειται η κυκλοφορία του νέου trailer, βασισμένος σε κάποια αύξηση της φασαρίας στο κτίριο.
Έπειτα, η στρατηγική του έγινε ακόμα πιο αλλόκοτη: στράφηκε στη λεπτομερή καταγραφή της κίνησης στο πάρκινγκ. Αν εμφανίζονταν ακριβά αυτοκίνητα, συμπερασματικά πίστευε ότι ανώτερα στελέχη επισκέφτηκαν τα γραφεία. Στο ίδιο πνεύμα, προσπαθούσε να αντλήσει στοιχεία από τα αποτυπώματα που άφηναν οι σόλες των παπουτσιών στο έδαφος, σημειώνοντας επώνυμες μάρκες όπως Hugo Boss και RM Williams ως ενδείξεις «διοικητικής παρουσίας».
Το αποκορύφωμα, ωστόσο, αποτυπώθηκε όταν στράφηκε στα αποτσίγαρα και τον αέρα.
Σε ένα από τα ποστ του, σημείωσε πως μέτρησε 71 τσιγάρα μέσα σε 19 ώρες. Κάνοντας αυθαίρετους μαθηματικούς υπολογισμούς με βάση τα 11 παρκαρισμένα αυτοκίνητα και το εθνικό ποσοστό καπνιστών, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι developers καπνίζουν περισσότερο από το συνηθισμένο, άρα τα επίπεδα άγχους τους είναι στα ύψη λόγω επικείμενης κυκλοφορίας υλικού.
Επιπλέον, ισχυρίστηκε ότι άρχισε να μετράει τα επίπεδα οξυγόνου στον ατμοσφαιρικό αέρα έξω από το κτίριο με έναν εμπορικού τύπου αισθητήρα, υποστηρίζοντας ότι μετά τις 5 το απόγευμα και τα Σαββατοκύριακα η συγκέντρωση έπεφτε από το 20,9% στο 20,3%. Αυτό, για τον ίδιο, ήταν ένδειξη ότι δεκάδες στελέχη κλείνονταν μέσα και δούλευαν υπερωρίες καταναλώνοντας τον αέρα.
Η προφανής σύγκριση που μπορεί να γίνει είναι με τη «θεωρία της πίτσας στο Πεντάγωνο», σύμφωνα με την οποία μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει τις αυξήσεις στις παραγγελίες φαγητού, ειδικά στις παραδόσεις πίτσας, για να προσδιορίσει πότε οι κυβερνητικές υπηρεσίες των ΗΠΑ πρόκειται να αναλάβουν αποφασιστικές ενέργειες.
Γιατί το «πείραμα» δεν στέκει

Το WIRED Greece απευθύνθηκε στη Δρ. Δικαία Σαραγά, ειδικό στην ποιότητα του αέρα, για να αξιολογήσει την επιστημονική βάση αυτών των ισχυρισμών. Η απάντησή της αποδομεί τους ισχυρισμούς.
«Σε θεωρητικό επίπεδο, η παρουσία ανθρώπων σε έναν εσωτερικό χώρο επηρεάζει τη σύσταση του αέρα. Ωστόσο, στην πράξη, η μεταβολή της συγκέντρωσης οξυγόνου που προκαλείται από την παρουσία εργαζομένων σε ένα κανονικά αεριζόμενο κτίριο είναι πολύ μικρή, ιδιαίτερα σε σχέση με τη μεταβολή του CO₂», εξηγεί η Δρ. Σαραγά, Φυσικός και Ερευνήτρια Περιβαλλοντικής Φυσικής στο ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», με εξειδίκευση στην ποιότητα αέρα (εσωτερικών και εξωτερικών χώρων).
Και συνεχίζει, χαρακτηρίζοντας τον ισχυρισμό «εξαιρετικά αδύναμο επιστημονικά». «Η αναφερόμενη μεταβολή από περίπου 20,9% σε 20,3% είναι σχετικά μεγάλη για να αποδοθεί απλά στην αναπνοή εργαζομένων μέσα σε ένα κτίριο και στη συνέχεια να ανιχνευθεί στον εξωτερικό αέρα», σημειώνει και αναφέρει πως πιο πιθανές εξηγήσεις είναι «τα σφάλματα του αισθητήρα, η ανεπαρκής βαθμονόμηση, οι επιδράσεις της θερμοκρασίας και της υγρασίας ή η χρήση αισθητήρων χαμηλού κόστους».
Η Δρ. Σαραγά καταλήγει πως, αν κάποιος ήθελε να μελετήσει την πληρότητα, το CO₂ εντός του κτιρίου θα ήταν πιο κατάλληλη προσέγγιση.
«Σας τα ‘λεγα»

Ο Then-Pomegranate-625 δήλωνε fan της εταιρείας («Μετά το RDR2, τους εμπιστεύομαι τυφλά») και ισχυριζόταν ότι εργάζεται στον κλάδο των δεδομένων για χρόνια και ότι έχει προϋπηρεσία σε «κυβερνητικές συμβάσεις για ακουστική παρακολούθηση». Όταν η κοινότητα τον κατηγόρησε για stalking, εκείνος αμύνθηκε λέγοντας ότι πρόκειται απλώς για ένα «διασκεδαστικό χόμπι», συμπληρώνοντας πως απέφυγε να ψάξει τους κάδους σκουπιδιών γιατί «αυτό θα ήταν υπερβολή».
Καθώς η κατάσταση άρχισε να παίρνει διαστάσεις, ο χρήστης ισχυρίστηκε ότι οι Αρχές ήρθαν σε επαφή μαζί του και του έδωσαν οδηγίες για το τι επιτρέπεται και τι όχι. Όταν μάλιστα ρωτήθηκε από άλλον γιατί δεν βάζει απευθείας κοριούς στο κτίριο, απάντησε πως «δεν θέλει να πάρει την παράνομη οδό».
Το WIRED Greece επικοινώνησε με την Αστυνομία της Σκωτίας, και η απάντηση ήταν πως δεν υπάρχει κανένα καταγεγραμμένο περιστατικό, καμία αναφορά των Αρχών που να επιβεβαιώνει τέτοιες ενέργειες.
Οι αναρτήσεις είχαν προβλέψει ότι μέσα στην περασμένη εβδομάδα θα δημοσιευόταν νέο υλικό για το παιχνίδι. Το πολυαναμενόμενο τρίτο trailer δεν εμφανίστηκε, ωστόσο η Rockstar εγκαινίασε την καμπάνια μάρκετινγκ του τίτλου μέσα σε αυτό το διάστημα. Ο χρήστης έσπευσε να πανηγυρίσει στο Reddit γράφοντας «ορίστε, σας τα έλεγα», και υποστηρίζοντας ότι οι μετρήσεις του επιβεβαιώθηκαν.
Στην πραγματικότητα,η χρονική συγκυρία συνέπιπτε με τον προγραμματισμένο κύκλο marketing της Take-Two, που είχε προαναγγελθεί από τον CEO της. Όπως σχολίασε ένας άλλος χρήστης: «Αν ισχυρίζεσαι κάθε δεύτερη μέρα ότι έρχεται το trailer, κάποια στιγμή νομοτελειακά θα πέσεις μέσα».
Η σκοτεινή πλευρά του hype

Πίσω όμως από τα memes, τα fake news και τις ψηφιακές υπερβολές, υπάρχει μια πολύ πιο σοβαρή και ανθρώπινη διάσταση: η ψυχολογική πίεση στους ίδιους τους εργαζόμενους.
Εμείς απευθυνθήκαμε σε άτομα που εργάζονται στη βιομηχανία και γνωρίζουν τους ρυθμούς του σύγχρονου game development. Τους ζητήσαμε να μπουν στη θέση των εργαζόμενων της Rockstar στον βαθμό που αυτό είναι εφικτό. Περιγράφουν έναν συνδυασμό χιούμορ και κόπωσης, όμως θεωρούν πως από ένα σημείο και έπειτα το φαινόμενο παύει να είναι αστείο.
Άνθρωπος που εργάζεται σε εταιρεία ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών λέει στο WIRED Greece πως «μόνο να φανταστεί κανείς μπορεί το βάρος που σηκώνουν», ειδικά όταν ακόμα και τα μεγάλα Μέσα επαναλαμβάνουν ότι το GTA 6 έχει αναλάβει το δύσκολο έργο να «σώσει» μια ολόκληρη βιομηχανία από τον κίνδυνο οικονομικής ύφεσης και να δικαιολογήσει προσδοκίες δισεκατομμυρίων.
Αρκετά από αυτά τα περιστατικά αντιμετωπίζονται πιθανότατα ως μέρος του αναπόφευκτου «θορύβου» που συνοδεύει το project.
Υπάρχει όμως ένα όριο, όταν η συμπεριφορά περνά από την online παρατήρηση στον φυσικό κόσμο. Όταν η αναμονή για ένα παιχνίδι μεταφράζεται σε παρουσία στον δημόσιο χώρο των εργαζομένων, έστω και κατ’ ισχυρισμόν, η κατάσταση παίρνει άλλες διαστάσεις.
Η πίεση αυτή βαραίνει ιδιαίτερα τους πιο άπειρους developers που καλούνται να διαχειριστούν μια πρωτοφανή κατάσταση, χωρίς να έχουν ξαναζήσει κυκλοφορία τέτοιου μεγέθους.
Άνθρωπος που εργάζεται σε εταιρεία ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών λέει στο WIRED Greece πως «μόνο να φανταστεί κανείς μπορεί το βάρος που σηκώνουν», ειδικά όταν ακόμα και τα μεγάλα Μέσα επαναλαμβάνουν ότι το GTA 6 έχει αναλάβει το δύσκολο έργο να «σώσει» μια ολόκληρη βιομηχανία από τον κίνδυνο οικονομικής ύφεσης και να δικαιολογήσει προσδοκίες δισεκατομμυρίων. Άλλωστε, έχουν καταγραφεί ενοχλήσεις -ακόμα και απειλές- δημιουργών σε πολύ μικρότερες κυκλοφορίες.
Όταν το WIRED Greece έστειλε προσωπικό μήνυμα στον χρήστη που ισχυρίζεται πως παρακολουθεί την εταιρεία, εκείνος απάντησε με ένα «hey, mate», πριν εξαφανιστεί και γυρίσει, λίγες μέρες μετά, όλες τις αναρτήσεις του σε ιδιωτικές.